ProRail daagt innovatie uit met aanbesteding

23.10.2020 Anje Hoogland

ProRail daagt innovatie uit met aanbesteding
ProRail

Spoorwegnetbeheerder ProRail wil geluidschermen langs het spoor voorzien van zonnepanelen. Dat klinkt misschien makkelijk, maar zo’n paneel moet aan aardig wat eisen voldoen. “Eind 2020, begin 2021 verwachten we een aanbesteding uit te schrijven voor ons eerste project”, laat vakspecialist duurzame energie Robin Schipper weten.

Zonnepanelen op geluidschermen langs de snelweg zijn er al in Uden en Pijnacker. Dus zou het niet logisch zijn als ProRail dit systeem gewoon overneemt? “Dat kan helaas niet. Voor het spoor zijn die glazen schermen niet geschikt. Op een snelweg heb je tussen de auto’s door gaten waartussen de weerkaatste geluidsgolven kunnen ontsnappen. Bij een trein zijn die er niet. Daardoor weerkaatst het geluid meerdere malen tussen de trein en zo’n glazen scherm en komt het uiteindelijk juist veel verder uit waardoor de buurt alleen maar meer last heeft van het geluid. Onze geluidschermen moeten dus geluid absorberen.”

Interessepeiling

Daarom wil ProRail in samenwerking met TNO, de Haagse Hogeschool, gemeente Horst aan de Maas en Energiecoöperatie Reindonk Energie met een eigen oplossing komen. De eerste stap is gezet: TNO heeft aan de hand van allerlei slimme rekentools beschreven waar het zonnepaneelsysteem dat ze langs het spoor willen gebruiken aan moet voldoen. Er ligt dus een soort schets klaar. Nu is het een kwestie van peilen welke innovatieve partijen het zien zitten om zo’n zonnepaneelsysteem te ontwerpen en te realiseren. “Zo’n partij mag natuurlijk ook met slimme aanvullingen op het ontwerp komen, dat moedigen we alleen maar aan.”

“We willen bewijzen dat het kan.”

Na deze interessepeiling worden drie of vier partijen uitgekozen om mee te doen aan een meervoudig onderhandse aanbesteding voor het eerste project: maximaal 500 zonnepanelen die op de nog te bouwen geluidschermen bij het plaatsje America worden gemonteerd. Zowel aan de kant van het spoor als aan de buitenkant. ProRail verwacht dat dit systeem begin 2022 opgeleverd wordt.

Uitrollen door heel Nederland

Na de bouw wordt het systeem twee jaar lang gemonitord. Ook zaken als vandalisme door graffiti ’s worden in de gaten gehouden om te kijken of de kosten van het onderhoud niet te hoog oplopen. “We willen aan onze eigen organisatie, maar vooral ook aan projectontwikkelaars en energiecorporaties bewijzen dat het kan. Dat is hopelijk begin 2023 gelukt, waarna we de boel vanaf 2023 verder uit willen rollen door heel Nederland. Alles bij elkaar zou dat volgens onze analyses op kunnen lopen tot wel 25 megawattpiek per jaar” ”, aldus de ambitieuze Schipper.

De interessepeiling is gestart. Geïnteresseerde partijen kunnen zich melden bij newrail@prorail.nl.