Tankstations staan te springen om elektrisch laden

20.04.2022 Simone Tresoor

Tankstations staan te springen om elektrisch laden

Autofabrikanten dringen aan op versneld aanleggen van laadinfra voor elektrisch rijden. Er wordt hard aan gewerkt door Fastned, maar traditionele tankstations zeggen dat zij het beter kunnen, schrijft Trouw.

De ontwikkelingen bij elektrisch rijden zijn bijna niet bij te benen. Mercedes-Benz slaagde er vorige week in een prototype van een EV ruim 1.000 kilometer te laten rijden zonder tussentijds te laden. Het lijkt een kwestie van tijd tot een middenklasser met batterij verder komt dan een bezine-auto.

Zorgen over trage uitrol laadnetwerk
Echter moeten de mogelijkheden om te laden gelijk op gaan met de groei van het elektrische wagenpark. En daar wringt de schoen. De Europese branchevereniging van autofabrikanten, de ACEA, roept alle EU-lidstaten op om "dringend meer te investeren" in infrastructuur voor elektrisch oplaadbare auto’s.

Lees ook: Hoe de gebouwde omgeving verandert in een laadinfrastructuur voor EV’s

De autofabrikanten maken zich grote zorgen over de trage uitrol van het laadnetwerk. De branche  wijst erop dat de verkoop van elektrisch oplaadbare auto’s in vijf jaar vertienvoudigd is en dat nu zo’n 18 procent van de nieuwe personenauto’s in Europa een stekker heeft. En dit terwijl het aantal openbare opladers in de EU in dezelfde periode maar tweeënhalf keer zo groot geworden is.

Het Nederlandse laadbedrijf Fastned wil een hoofdrol vervullen bij de aanleg en exploitatie van laadstations langs rijkswegen. Het bedrijf denkt dit jaar minstens 65 nieuwe laadstations te openen. Aan het einde van het jaar denkt Fastned 253 laadstations in Nederland te hebben.

Tankstations hebben de structuur al
“Met een partij als Fastned is als het ware een tweede netwerk aan laadstations ontstaan”, zegt Tim Schoenmakers, directeur van Beta, de branchevereniging van tankstations. “Meestal op eigen plekken langs de rijksweg. Nu preek ik voor eigen parochie, maar waarom zou je niet veel meer investeren in het al bestaande en veel grotere netwerk van de tankstations?”

Lees ook: ‘Koppel zonneparken aan snellaadstations langs snelwegen’

De ondernemers van de 4100 tankstations staan te springen om de transitie van fossiel naar elektrisch snel te maken. De structuur ligt er al. Maar de investering voor één laadpaal en één transformatorhuisje is 250.000 euro. Exploitanten van tankstations moeten dus zeker weten dat die investering is terug te verdienen. Volgens Schoenmaker zou het helpen als er niet alleen subsidieregelingen voor de aanschaf van elektrische auto’s zouden zijn, maar ook voor de snellaadinfrastructuur.