Vliegende boot op batterijen
23.08.2022 Simone Tresoor

De Noren bouwen een elektrische vliegende boot met wielen. Als het project slaagt, is het watervliegtuig van de toekomst elektrisch, milieuvriendelijk, stil en in staat om korte routes te vliegen.
Het Noorse bedrijf Elfly ontwikkelt een klein elektrisch watervliegtuig dat het lokale passagiersverkeer op grote schaal kan transformeren. Het ontwerp van de romp wordt momenteel getest in de sleeptank van Sintef in Trondheim, schrijft engineersonline.
250 kilometer per uur
Het watervliegtuig moet 200 kilometer kunnen vliegen met een snelheid van ongeveer 250 kilometer per uur. De vliegtijd van Bergen naar Stavanger zal dan 40 minuten zijn, met de auto is dat vier tot vijf uur. Het bedrijf wil binnen drie jaar een prototype in de lucht krijgen.
Watervliegtuigen zijn in landen aan zee nog niet wijdverbreid. Doordat bij bestaande vliegtuigen de interne verbrandingsmotoren zuurstof en zout water aanzuigen, heb je veel last van corrossie. Door over te schakelen op elektriciteit is dit probleem opgelost. Het is vooral belangrijk om de romp zo te ontwikkelen dat het vliegtuig met zo min mogelijk vermogen kan opstijgen. De uitdaging is om de ultieme combinatie van aerodynamica en hydrodynamica te vinden.
Dezelfde stekker als voor elektrische auto's
Het watervliegtuig, dat zal opstijgen en landen op het water, heeft ook wielen zodat het ook vanaf vliegvelden kan opereren. De motor en batterij voor het vliegtuig zullen worden gekocht. Deze laatste mag tot 1,7 ton wegen en moet in theorie overal kunnen worden geladen. Het bedrijf is van plan dezelfde stekker te gebruiken als voor elektrische boten en auto's.
Het elektrische watervliegtuig biedt plaats aan negen passagiers. Het doel is om in 2030 15 of 20 vliegtuigen in de lucht te hebben. Naast passagiersvluchten kunnen de watervliegtuigen ook worden gebruikt voor goederenvervoer en ambulancediensten.