Zo kan de solar-industrie de consument benaderen

16.11.2021 Nicolien van Loon

Zo kan de solar-industrie de consument benaderen

De consument kon op 12, 13 en 14 november alles te weten komen over zonnepanelen en aanverwanten tijdens Huis & Energie. De Nederlander is klaar om ook met de eigen woning de stap naar energieneutraal te maken en pv is daarin een belangrijk onderdeel. Hoe benadert de solar-industrie deze markt?

Na één dag al een succes
Gerwin Besselink is adviseur voor de particuliere markt bij BonGo Solar. “Dit is de eerste keer dat wij een stand bemannen op een beurs en dat is na dag één al een juiste keuze geweest. Onze stand werd om tien uur ’s ochtends al gelijk goed bezocht. We hebben veel advies mogen geven en er zijn zelfs al orders uitgekomen. Het zal zeker niet de laatste keer zijn.”

Business-to-business en business-to-consumer verbonden
BonGo Solar werkt nauw samen met Koolen Solar Projects, die de zakelijke markt voor hun rekening neemt. Besselink beheert het schaduwgebied tussen beide markten, bijvoorbeeld particulieren die meer dan veertig panelen willen voor op hun grote schuur. BonGo Solar en Koolen Solar Projects maken gebruiken van dezelfde installatieteams, dezelfde software en delen expertise. Grote projecten waar subsidies bij komen kijken speelt hij door naar Koolen Solar Projects en vice versa. Door deze samenwerking bedienen BonGo Solar en Kollen Solar Projects de gehele solar-markt.

Gouden samenwerking
Op Huis & Energie hebben zij de samenwerking met AEG en SolarEdge opgezocht. “Dat is echt een gouden greep geweest. In het klantcontact kunnen wij elkaar inschakelen als er specifiek advies nodig is. Wij kunnen iemand van SolarEdge erbij roepen als er vragen zijn over bijvoorbeeld het verschil tussen een parallel geschakelde en een in serie geschakelde omvormer. En aan de voorkant hebben we AEG staan die de diepte in kunnen gaan over panelen.”

“Het publiek op Huis & Energie is heel divers. Van mensen die nog niet weten waar ze moeten beginnen tot mensen die al panelen hebben liggen en willen vernieuwen. Gister had ik iemand op de stand die al 22 panelen van ons had. Die moesten er allemaal af en daar moeten veertig nieuwe voor in de plaats”, aldus Besselink.

Geen dak zonder panelen
“95 procent van onze klanten is business-to-consumer”, vertelt Hamid Norani, directeur van Zonnekeus Zonnepanelen. Het bijzondere aan het bedrijf is dat zij elk dak kunnen voorzien van zonnepanelen. “Eén op de vier mensen die bij ons komt heeft ergens anders te horen gekregen dat het niet mogelijk is om op hun dak panelen te plaatsen. Wij gebruiken een gewichtsloze constructie en kunnen op elk dak plaatsen. En wij bieden een kwaliteitsgarantie. We werken met eigen installateurs, leveren glas-glas zonnepanelen van Sonnenstrom Fabrik uit Duitsland en kunnen binnen vier weken leveren omdat wij slim inkopen.”

“Huis & Energie bevalt ons erg goed. Op de eerste twee dagen hebben wij al zestig schouwingen in kunnen plannen. De laatste dag verwachten we daar nog minstens twintig of dertig schouwingen bij te krijgen,” vertelt de tevreden directeur.

Veiligheid is kwaliteit
Conduct levert producten aan installateurs die brandveiligheid hoog in het vaandel hebben staan. Vanuit de markt is de vraag ontstaan hoe bekabeling veilig, luchtdicht en waterdicht gerealiseerd kan worden. Conduct heeft als doel gesteld dat in 2023 elke installatie die geplaatst wordt brandveilig is. Consumenten op Huis & Energie hebben misschien niet allemaal nagedacht over brandveiligheid. Na een bezoek aan de stand van Conduct is het wel een element wat zij meenemen in hun zoektocht naar hoogwaardige producten.

Awareness
John Pastoor, productmanager bij Conduct: “Wij hebben een all-in-one package ontwikkeld voor installateurs, zodat ze zonnepanelen goed en veilig op woonhuizen kunnen installeren en daar zijn we uniek in. We hebben ons concept op Solar Solutions International gelanceerd en nu willen we wat meer naamsbekendheid.”

Op Huis & Energie richten ze vooral op awareness bij de eindklanten. “Ik ben zelf installateur geweest en heb gezien dat het kennisniveau bij monteurs, installateurs en verkopers verbeterd kan worden met betrekking tot brandgevaar. Onze kracht, naast de innovatieve producten die wij leveren, is ons kenniscentrum waar we trainingen geven.”

Groeimarkt
Op Huis & Energie lanceert Conduct hun concept SolarSafe HOME, gericht op de particuliere markt, maar voor de installateur. “De consumentenmarkt, met de huidige gasprijzen en energietransitie, kan je wel beschouwen als een groeimarkt, maar wij adviseren om altijd de installatie door een professional te laten doen. Wij willen de consument bereiken door onze kennis te delen, zodat zij voor de juiste installateur kiezen.”