Zonnewagen kopen? Altijd binnen gestaan
20.04.2023 Simone Tresoor

Een triest beeld gisteren op de Automotive Campus in Helmond waar geïnteresseerden scharrelden tussen de boedel van Lightyear. De inboedel van de failliete Nederlandse fabrikant van zonnewagens wordt geveild.
In de productiehal staan een tiental Lightyears 0 klaar voor biedingen, schrijft De Volkskrant. Ook het gekreukelde exemplaar dat de crashtest onderging gaat onder de hamer. Nog niet zo lang geleden zouden ze de toekomst van de Nederlandse auto-industrie worden. Helaas ging kort na de start van de productie de automaker failliet.
De mensen die op de veiling afkomen variëren van buren, fans en nieuwsgierigen tot concurrenten. De schuldeisers van de Brabantse startup hopen nog iets terug te zien van hun geld met de boedelverkoop. Uitkeringsinstantie UWV, die de salarissen van het personeel doorbetaalde, krijgt als eerste zijn geld terug. Daarna volgt de Belastingdienst. Alle andere investeerders moeten hopen dat er vervolgens nog iets overblijft om te verdelen.
Aanmeldingen uit 43 landen
Inmiddels zijn er aanmeldingen uit 43 landen voor de veiling van de Lightyear-onderdelen. De potentiële kopers oriënteren zich meestal online. Het is niet duidelijk hoeveel de veiling zal opbrengen. Omdat het om unieke producten gaat zullen musea of verzamelaars de Lightyear 0 als een leuke aanvulling van hun collectie kunnen zien.
Experts vragen zich af of de leiding van het bedrijf hun toekomst wellicht wat te rooskleurig in zag. Het lukte zelfs Volvo niet om een nieuwe auto rendabel te produceren in ons land. Om break-even te draaien zou je er jaarlijks een half miljoen moeten produceren.