‘Privé-panelen maken de overstap voor MKB Nederland toegankelijk’

13.04.2021 Jan de Wit

‘Privé-panelen maken de overstap voor MKB Nederland toegankelijk’

Om haar klanten zo goed mogelijk te begeleiden in de energietransitie, heeft de Rabobank heel bewust een nieuwe propositie ontwikkeld voor MKB Nederland. “Logisch”, zo vindt Bianca van Dijk, Programmamanager Energietransitie Bedrijven bij Rabobank. “Daar zit 50 procent van onze klanten.” Zoveel mogelijk MKB-ondernemers moeten de transitie naar duurzame energie gaan maken en het overtuigen van de privépersoon is een belangrijke factor.

Van Dijk werkt nu zo’n anderhalf jaar als Programmamanager Energietransitie voor de Rabobank en merkt zelf ook hoeveel meer het onderwerp gaat leven wanneer je zelf bezig bent met duurzame energie. “Sinds ik zonnepanelen op het dak heb liggen, ben ik me veel meer bewust van mijn energieverbruik. Er zijn tegenwoordig zoveel slimme tools om je verbruik te monitoren. Dat maakt het leuk en dat enthousiasme kan ik weer overbrengen naar onze klanten.”

Dat is noodzakelijk om meer zonnepanelen op bedrijfspanden te krijgen. Particulier liggen er zonnepanelen op circa 20-30 procent van de daken, voor bedrijven ligt dat cijfer veel lager. Op slechts 5-8 procent van de zakelijke daken liggen zonnepanelen en dat cijfer moet omhoog. De stimulans begint vaak bij particulieren. “We zien dat zodra onze klanten privé panelen hebben, de stap kleiner is om ook zonnepanelen op de zaak te installeren. Het maakt het toegankelijk.

Voor veel van onze klanten ligt het opwekken van zonne-energie ver van hun corebusiness en hoewel de overheid veel incentives biedt in de vorm van subsidies en gunstige regelingen, zijn die doorgaans toegespitst op de grote bedrijven. Zij hebben kantoren en fabrieken met enorme daken. De regeling voor het MKB lijkt op die van Particulieren, maar een zakelijk pand beschikt over uniekere dakvormen dan woningen en dat vraagt om maatwerk.”

Maatwerk
Met dit idee in het achterhoofd heeft Rabobank aan zijn propositie gewerkt en zijn partnerschappen gesloten. “Zo werken we bijvoorbeeld met Sungevity voor klanten met daken waar 50-60 panelen op passen en met de stichting Energieke Regio voor de MKB’ers wiens dak nog meer ruimte biedt. Behalve dat we zo kunnen samenwerken met partners wiens bevlogenheid tekenend is voor de sector, kunnen we ook weer schaalvoordelen bieden door collectieve inkoop en de klant helpen met de verzekering. Bedienen en maatwerk leveren, op die manier willen wij MKB Nederland overtuigen om met zonnepanelen en duurzame energie aan de slag te gaan.

Bianca van Dijk, Programmamanager bij Rabobank.

Ondanks dat het algemene kennisniveau van zonne-energie en –panelen is toegenomen in een kleine vijf jaar bestaat er nog altijd een redelijke kenniskloof. De Rabobank ziet daarom een duidelijke taak voor zich weggelegd. Van Dijk: “Wij willen onze klanten ontzorgen in hun aanschaf van zonnepanelen, door niet alleen te helpen met de financiering, maar ook met alle randvoorwaarden. We zijn daarom verschillende partnerschappen aangegaan die het voor onze klanten nog aantrekkelijker moeten maken om te gaan investeren in duurzame energiebronnen.”

Die begeleiding is heel belangrijk volgens Van Dijk. “Tegelijk willen we ook duidelijker communiceren dát we dit allemaal voor onze klanten doen. Een mooi voorbeeld is de onlangs verschenen special van ons ledenmagazine, Rabo &Co, die helemaal in het teken staat van de energietransitie. We laten daarin voorbeelden zien  wat er al gebeurt bij particulieren en bedrijven, wat er nog gaat gebeuren en wat onze rol als Rabobank is daarin. We bieden onze particuliere klanten via het magazine ook een mooie korting in de hoop dat ze thuis zonnepanelen gaan installeren en vertrouwd raken met de systemen.”

MKB Nederland
Dit is het eerste artikel in een serie van drie waarin Bianca van Dijk, Programmamanager Energietransitie Bedrijven bij Rabobank, vertelt hoe de bank aankijkt tegen de rol van zonnepanelen in de energietransitie en wat hierin de mogelijkheden zijn voor MKB Nederland.