'We doen een stapje terug en denken verder vooruit'

28.01.2022 Joyce Beuken

Iedere stakeholder heeft er baat bij als de installateur het product vervolgens op de juiste manier op het dak plaatst bij de klant. Humfrey Disco, Commercial Technical marketing manager bij SolarEdge, geeft trainingen op het kantoor waarmee hij de installateur helpt om in een vroeger stadium na te denken over het design en daarmee ook de aanbieding richting de klant.

In de training, die van 9:00 tot 12:30 duurt, worden alle commerciële producten behandeld, van Power Optimizer tot omvormer. “Ik leg de basis design regels uit, tips en tricks op gebied van Smart Stringing, maar behandel ook de technische aspecten van de producten.” Disco hoopt vooral dat de training ervoor zorgt dat de installateur als engineer gaat denken. “Niet alleen: hoe vul ik het dak? Maar meer hoe kan ik een zo optimaal mogelijk aanbieding maken, waarbij niet alleen de paneel- keuze, orientatie en hellling centraal staat, maar waarbij direct ook een zo optimaal mogelijk design, zo groot mogelijke besparing op bekabeling en arbeid centraal staat."

Veelvoorkomende issues
Disco ziet het immers vaak foutgaan. “De installateur krijgt het verzoek om een aanbieding te maken. De installatie wordt op het dak in getekend zodat de omvang duidelijk is. De aanbieding wordt uitgebracht richting de klant en wordt een opdracht. Maar dan volgt de vraag; hoe maak je dan van die daktekening / layout nu een geoptimaliseerd design?”

Op die vraag probeert Disco in zijn training antwoord te geven. Tijdens de training geeft hij tips en tricks om veelvoorkomende issues te tackelen, grotendeels aan de hand van voorbeelden en foto’s uit de praktijk. Hij behandelt alle facetten die de engineer tegenkomt wanneer een design van een project wordt voorbereid voor uitvoering. “We doen een stap terug, en denken vervolgens een stap verder vooruit. Het is belangrijk om op voorhand al een gedetailleerder plan uit te werken."

Assistentie voor, na en tijdens
Disco vervolgt: "Als je in de aanbiedingsfase al een zo optimaal mogelijk design en layout uitwerkt, kun je het systeem aanbieden met de juiste besparingen aan materiaal en arbeid. Dit vergroot de kans op een opdracht en na opdracht is er minder inspanning benodigd om het project voor te bereiden voor uitvoering. We kunnen installateurs ondersteunen in deze voorbereidende fase, of meedenken in een zo optimaal mogelijk design na opdracht."

Ook tijdens de installatiefase kan er assistentie worden verleend. “We kunnen bijvoorbeeld samen een kick-off verzorgen tijdens de start van het project, een field engineer tijdens de installatie langs sturen op locatie om mee te kijken, of samen een inbedrijfstelling te verrichten met centraal  learning on the job. We streven ernaar om samen projecten aan te pakken.”

Interactieve sessie
In eerste instantie trainde Disco vanwege de maatregelen kleinere groepen van circa tien man, maar inmiddels wil hij de groep ook eigenlijk niet groter maken dan dat. “Zo houd je de aandacht erbij en blijft de sessie interactief. En dat is voor een training juist zo belangrijk. Je krijgt input en kunt de discussie aangaan..”

De trainingen zijn gedurende het hele jaar gepland twee keer per maand op vrijdagochtend van 9:00 tot 12:30. Er zijn geen kosten aan verbonden. "Uiteindelijk heeft iedereen baat bij de training. Door de kennis te delen, kunnen de engineer en  installateur dit direct in de praktijk brengen, zowel in de voorbereidende als de uitvoerende fase. Nog belangrijker, door samen te werken kunnen we eerder worden betrokken bij een project, om hen bij te staan met advies en ondersteuning." Registreren voor een training van SolarEdge kan via de website.