Back to the future in Het Museum of Fossil Fuels

19.05.2022 Kenneth Nwosu

Back to the future in Het Museum of Fossil Fuels
©Vattenfall

Verandering van perspectief kan altijd verhelderend zijn. Wat door gewoonte en gewenning als normaal wordt beschouwd, kan opeens heel raar lijken als het van een andere kant wordt bekeken. Of vanuit een andere tijd. Zo blikken velen vooruit in de klimaatdiscussie, zich afvragend hoe toekomstige generaties onze impact op de wereld zullen beoordelen. Waarom wachten? Het Museum of Fossil Fuels laat die vraag zichzelf beantwoorden. Hier en nu.

De veertigplussers onder de lezers zullen zich een tijd herinneren waarin het normaal was dat er op kantoor gerookt werd. Op ongeveer de helft van de bureaus stonden asbakken. Achter de overige bureaus zaten 'niet-rokers' die eraan gewend waren acht uur per dag passief mee te roken met collega’s. In restaurants kon je ‘gewoon’ blijven zitten na de maaltijd om er één op te steken in plaats van naar buiten te moeten lopen. In de trein had de armsteun een asbak en zelfs in ziekenhuizen werd de sigaret niet geweerd. 

Allemaal zaken die nauwelijks meer voor te stellen zijn terwijl het toen niet meer dan normaal was. Met de kennis van nu was er waarschijnlijk minder weerstand geweest tegen het verwijderen van al die asbakken. 

Back to the future
Zoiets moet de gedachtegang geweest zijn bij Vattenfall, de initiatiefnemer van de tijdelijke expositie die geplaatst is in de toekomst. Een fictieve toekomst van waaruit de bezoeker kan terugblikken op gewoontes wat betreft vervoer, de ontwikkeling van mobiliteit en hoe de weg vooruit er uit zou kunnen zien. Na eerdere versies in Zweden en Duitsland gaat Vattenfall nu back to the future in Nederland. 

Directeur media relations bij Vattenfall Anouk IJfs legt uit: “In het museum kunnen bezoekers bijvoorbeeld fossiele brandstoffen ruiken, luisteren naar de getuigenissen van ooggetuigen en het geluid van motoren en snelwegen. Ze kunnen populaire cultuur zien die is geïnspireerd door de tijdgeest en een gereconstrueerd tankstation ervaren.”

Verhaal van de laadpaal en het ei
Pieter van Ommeren, directeur Vattenfall InCharge Nederland blikt terug op de eerste stappen die gemaakt werden op de markt voor publiek laden door het toenmalige Nuon. Een dappere stap in een tijd waarin de markt voor elektrische voertuigen nog in zijn kinderschoenen stond. Het lijkt ook nog maar kort geleden dat een tekort aan laadpalen de aankoop voor elektrische voertuigen remde en vice versa. Ergens moest de eerste riskante stap gemaakt worden.

Inmiddels is dat netwerk van Vattenfall uitgegroeid tot 120.000 laadpunten in Noordwest-Europa en is het doel minstens nog een half miljoen laadpunten te realiseren voor 2030.

Een dagje in de toekomst?
Wie ook een dag in de toekomst wil stappen kan dat van 21 tot en met 25 mei doen in Museam 't Kromhout in Amsterdam, tussen 10:00 en 17:00.