Bedrijven laten geld liggen met hun zonne-energie: “Het ligt onzichtbaar op het dak en wordt daardoor vergeten"
27.11.2025 Gijs de Koning

Veel bedrijven hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in zonnepanelen. Met subsidie, duidelijke businesscases en het idee dat de terugverdientijd wel goed zou zitten. Maar volgens Bram Peperzak en Wiebe Jan Emsbroek, medeoprichters van Bluepeak.energy, laten veel vastgoedeigenaren tegenwoordig geld liggen, simpelweg omdat ze hun zonne-energie nog steeds behandelen als een technische installatie in plaats van als een strategisch bedrijfsmiddel.
“Er is heel veel geïnvesteerd in solar, en die systemen draaien technisch gezien vaak prima”, legt Emsbroek uit. “Maar financieel is het een heel ander verhaal geworden. De energiemarkt is veel uitdagender en complexer geworden. En wat we zien, is dat veel gebouweigenaren daar niet op zijn ingericht.”
Zonnepanelen als vergeten bijzaak
Volgens Emsbroek zit het probleem vaak niet in onwil, maar in onbewustzijn. “De partijen die het al wat langer op het dak hebben staan, zijn zich vaak niet zo heel erg bewust dat er een probleem is. Die hebben ooit een subsidie gekregen, hebben die panelen op het dak gelegd en zijn ervan overtuigd dat het goed gaat. Het maakt ook niet echt een directe relatie met hun bedrijfsvoering. Het ligt op het dak, je ziet het niet, dus het wordt een beetje vergeten.”
En dat is precies waar het geld begint weg te lekken. “We komen systemen tegen waar gewoon een onderhoudscontract op zit, dus de eigenaar denkt: dat is goed geregeld. Maar dan zien wij dat 20 procent van de omvormers al 2,5 jaar uit staat. En niemand heeft het gemerkt. Dat is gewoon directe gemiste omzet”, legt Peperzak uit.
Van subsidiegedreven naar complex speelveld
Voorheen waren subsidies als de Stimulering Duurzame Energieopwek (SDE) de belangrijkste drijfveer achter de installatie van zonnepanelen bij bedrijven, maar de voorwaarden voor de subsidierondes veranderen elk jaar. Hierdoor wordt het voor bedrijven steeds ingewikkelder om uit te vinden welke businesscase voor hun verbruik en opwek het meest lucratief is. Zeker in de sterk veranderende energiemarkt. Dit draagt er aan bij dat steeds minder zonne-energieprojecten met SDE-subsidie van de grond komen.
“In het begin werd er gewoon gezegd: we leggen zonnepanelen neer, we krijgen subsidie en de rest verkopen we op de markt. Totdat er extreem veel negatieve stroomprijzen kwamen. Toen bleek dat je niet meer wegkomt met een standaard PPA”, illustreert Emsbroek.
Volgens Emsbroek worden bedrijven tegenwoordig geconfronteerd met een veel complexer speelveld. Het aantal uren (en nu zelfs kwartieren) waarin de energieprijzen negatief zijn blijft stijgen. Bedrijven moeten op zoek naar andere manieren om invulling te geven aan de stroom die ze niet zelf kunnen gebruiken. “Nu moet je op verschillende energiemarkten gaan handelen. Dan heb je een aggregator nodig, dan een stuursysteem, misschien een batterij. Van het een komt het ander. En dan zegt zo’n vastgoedeigenaar: dit is helemaal niet mijn expertise, hier heb ik ook geen tijd voor.”
Peperzak en Emsbroek zien ook dat bedrijven die nu investeren in duurzame energie al veel meer bezig zijn met waar die energie naartoe gaat. “Het gaat nu echt over zekerheid van je stroom en optimalisatie achter de meter. Als je die stroom zelf kunt gebruiken, is dat gewoon goedkoper dan stroom van het net. Daarmee kun je zelfs een concurrentievoordeel behalen.”
De visie van Peperzak en Emsbroek reikt verder dan alleen optimalisatie van bestaande systemen. “We zien dat energie steeds meer een business line wordt. ‘Energy as a business’. Dat betekent dat je het integraal moet benaderen en moet meenemen in je strategische keuzes.”
Logistieke daken: veel potentieel, veel risico
De focus van Bluepeak.energy ligt momenteel op logistiek vastgoed. “Niet omdat ons product alleen daar interessant is, maar omdat we keuzes moeten maken. En bij logistieke daken zien we dat we nu de meeste toegevoegde waarde kunnen leveren. De business case is daar vaak moeilijk, terwijl de vraag naar elektriciteit juist hard groeit”, legt Peperzak uit.
“De elektrificatie van veel bedrijfsprocessen maakt het plannen van zonnesystemen extra ingewikkeld”, gaat Peperzak verder. “Nu is het niet interessant om je hele dak vol te leggen, omdat je in de zomer veel te veel produceert. Maar over drie jaar, als je tien e-trucks hebt, is het misschien weer te weinig. Hoe ga je dan slim investeren zodat je op de juiste momenten voldoende stroom hebt en het financieel aantrekkelijk blijft?”
Peperzak en Emsbroek proberen met Bluepeak.energy juist daar het verschil te maken: niet door zelf technologie te verkopen, maar door het geheel te overzien en deze beslissingen uit handen te nemen. “Wij bouwen zelf geen EMS en doen geen onderhoud. Wij zoeken de juiste partners in de markt en zorgen dat het voor de eindklant een integraal, goed werkend systeem wordt. Met als uitgangspunt: lange termijn waarde.”
Oproep aan de markt
Bluepeak.energy positioneert zich nadrukkelijk als onafhankelijke partij. “Wij gaan niet zomaar een batterij verkopen omdat dat zou moeten. We rekenen eerst door wat het oplevert. Soms betekent dat dat je juist géén batterij moet plaatsen.”
Daarbij zoekt het bedrijf actief samenwerking. “Wij zijn op zoek naar partijen die geloven in lange termijn relaties, transparantie en kwalitatieve oplossingen. EMS-partijen, batterijleveranciers, aggregators, laadoplossingen. Het hele ecosysteem.”
Wat Peperzak en Emsbroek het liefst zouden willen? “Dat we beter zouden weten welke partijen vandaag, maar ook morgen en overmorgen, de beste oplossingen blijven leveren. Dat zijn de partijen met wie wij willen samenwerken om maximale waarde voor de eindklant te creëren.”






























