Chinese overheid pakt belastingvoordeel zonnepanelen aan, is het einde van de prijsdalingen in zicht?

23.12.2024 Jan de Wit

Chinese overheid pakt belastingvoordeel zonnepanelen aan, is het einde van de prijsdalingen in zicht?

De Chinese overheid heeft een belastingvoordeel voor zonnepanelen met 4 procent verlaagd. Het kan een eerste teken zijn dat de zonnepaneelprijzen weer wat gaan stijgen in het nieuwe jaar. Zeker nu het waarschijnlijk lijkt dat de Chinese overheid ook de resterende 9 procent belastingvoordeel zal afschaffen in het eerste halfjaar van 2025, stelt Gerard Scheper, CEO van European Solar. “Daarmee lijkt het einde van de dalende prijscurve van zonnepanelen eindelijk in zicht en wordt het minder interessant om de aankoop nog langer uit te stellen.”

Het klinkt misschien gek, maar de wegvallende Chinese belastingvoordelen die tot hogere zonnepaneelprijzen zullen leiden, is goed nieuws voor de zonne-energiesector. Een van de redenen dat de vraag naar zonnepanelen wereldwijd is teruggelopen, is de almaar dalende prijs. Hierdoor wordt het immers interessant om de aankoop uit te stellen.

Daar komt nu verandering in, want sinds 1 december heeft de Chinese overheid de exportbelastingteruggave met 4 procent verlaagd. Chinese fabrikanten van zonnepanelen kunnen nu nog maar 9 procent van deze belasting terugkrijgen. “De resterende 9 procent gaat er in het eerste halfjaar van 2025 ook af”, stelt Scheper.

“De Chinese overheid is er klaar mee. De economie draait al tijden minder goed dan gewenst en dit belastingvoordeel voor zonnepanelen wordt als onnodig gezien. De prijzen van zonnepanelen, -wafers en -cellen kunnen haast niet lager, dus waarom heb je nog langer een belastingvoordeel nodig? Dit kunnen de eerste stuiptrekkingen zijn van een curvebuiging richting prijsstijgingen. Dan wordt het uitstellen van de aankoop steeds minder interessant.”

Daarmee zijn de problemen de wereld nog niet uit, aangezien de consumentenvraag wereldwijd lager ligt dan verwacht en lager dan het aanbod. Hierdoor is er wereldwijd een productieovercapaciteit ontstaan dat Scheper in potentie op zo’n “50 tot 100 procent” schat. Volgens de EU Market Outlook for Solar Power 2024-2028 van SolarPower Europe lag het aantal geïnstalleerde zonnepanelen in de helft van de top 10-landen lager dan vorig jaar. Naast Nederland zijn dit Spanje, Polen, Oostenrijk en Hongarije.

De overige top 10-landen (Duitsland, Italië, Frankrijk, Griekenland en Portugal) zagen hun installatiecijfers weliswaar groeien, maar veel minder dan in 2023. Waar het aantal geïnstalleerde zonnepanelen in 2023 40 procent hoger uitviel dan in 2022, stijgt het aantal geïnstalleerde zonnepanelen in 2024 naar verwachting met slechts 4 procent.

“Tijdens en na de COVID 19-pandemie zijn veel investeringspartijen in de zonne-energiesector gestapt omdat er enorme groeicijfers werden gehaald. Die denken nu: ‘Wat een gekke markt is dit.’ Het heeft ze alleen maar geld gekost. Mede hierdoor staan zonnepanelen er slecht op bij investeerders, maar ook omdat de producten van de fabrikanten redelijk inwisselbaar zijn. Omvormers zijn al wat complexer, waardoor er iets meer marge op zit. Maar opslag wordt echt gezien als het nieuwe goud”, stelt Scheper.

“Wat veel mensen dachten is dat de zonne-energiesector een stap opzij zou doen en nu opslag zou gaan doen, maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig. Zowel thuisbatterijen als grootschalige batterij-installaties zijn geen plug-en-playmodules. Je moet ze kunnen installeren, bijbehorende software en onderhoudsservice bieden en om te kunnen handelen moet je samenwerken met lokale partijen. Hierdoor ontstaat een nieuw speelveld en is het helemaal niet zo zeker wie de winnaars van de batterijverkoop gaan worden.”

Volgens Scheper is er zo weer een situatie ontstaan waarin veel technici zonder financiële middelen zitten en veel investeerders zonder de juiste technische kennis. “Dat biedt een kans voor bedrijven, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want waar zit de toegevoegde waarde van jouw bedrijf? De technische kennis van batterijen bevindt zich niet per se in de zonne-energiesector en de financiële middelen zijn nu ook niet breed voorhanden. Bedrijven kunnen daarom het beste zoveel mogelijk samenwerken, bijvoorbeeld met de logistiek en inkoop, en daarmee toegevoegde waarde bieden aan techneuten en investeerders.”