Dit bedrijf wil installateurs al gamend hun skills laten verbeteren
28.11.2023 Jan de Wit
Jaren geleden zette André Haardt Squla op, een online oefenprogramma voor kinderen op de basisschool. Met quizzen en games leren de kinderen de lesstof spelenderwijs. Nu werkt hij met Rutger Laman Trip en hun team aan een iets serieuzere variant voor duurzame installateurs: Chapter.Works. Installateurs kunnen de lesstof van bijvoorbeeld de NEN 1010, de norm voor laagspanningsinstallaties, op een laagdrempelige manier via de app leren én toetsen.
Nederland wordt steeds meer elektrisch. De energietransitie van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energie betekent vaak de elektrificatie van energie-installaties. Dat betekent in de praktijk dat installatiepersoneel goed geschoold moet zijn om ook daadwerkelijk goed te installeren.
Tegelijk versnelt de uitrol van zonnepanelen, tijdelijke marktdipjes daar gelaten, waardoor installateurs nauwelijks tijd hebben om nieuwe collega’s goed op te leiden. “Dat moet professioneler en veiliger, dus niet op dag een het dak op met een paneel onder de arm”, stelt Laman Trip.
Haardt zag dat veel bedrijven worstelen met personeelstekorten, in het bijzonder voor de energietransitie en begreep dat duurzame installatiebedrijven zochten naar een nieuwe manier van training en scholing. Nieuwe installateurs zouden moeten worden opgeleid, zonder dat het van de installatietijd van andere installateurs af zou gaan. Dankzij COVID-19 heeft digitaal leren een enorme vlucht genomen en het verminderen van het technisch personeelstekort voor de energietransitie bleek voor hem een niet te weerstane uitdaging.
“Voor Squla heb ik gewoon een enorme stapel schoolboeken gekocht en ben ik samen met leraren en experts het lesmateriaal gaan ontwikkelen. Door middel van gamificatie hebben we de lesstof aantrekkelijker gemaakt voor kinderen. Voor Chapter.Works zijn we instructiehandleidingen, toolboxen en veiligheidsnormen gaan lezen, instructiefilmpjes gaan kijken en hebben we veel met vakexperts gesproken. Op basis daarvan zijn we ons online traininginsplatform en de lesmodules gaan ontwikkelen.”
Mét de sector in plaats van alleen voor de sector
Veel van deze handleidingen, werkinstructies en toolboxen zijn lang en onoverzichtelijk, volgens Haardt en Laman Trip reden voor nogal wat installateurs om deze niet al te precies te lezen. Een beetje gamificatie kan ervoor zorgen dat installateurs de lesstof makkelijker verwerken.
“Op het leaderbord kunnen installateurs bijhouden hoe zij in de quizzen scoren ten opzichte van hun collega’s. Het spelelement zorgt ervoor dat installateurs op een competitieve manier de lesstof tot zich nemen en up-to-date houden”, aldus Haardt.
“Naast zelf ontwikkelde leermodules over vakinhoudelijke werkzaamheden, nemen we bijvoorbeeld bestaande lesstof van fabrikanten, hakken die in stukken om het behapbaar in de app weer te geven, het zogeheten microdidactiek. De stof kunnen mensen lezen, animaties over volgen en quizzen over doen. Zo zorgen we ervoor dat de lesstof overal beschikbaar is, luchtig, makkelijk en snel, je kunt altijd nog even in de app kijken om een bepaald aspect van een installatie checken”, legt Laman Trip uit.
Haardt en Laman Trip geven toe dat zij echt niet alle technische kennis zelf in huis hebben om complexe installaties te doorgronden. “We ontwikkelen het lesmateriaal daarom in samenwerking met vakexperts. Zo hebben we formele certificering leerlijnen ontwikkeld in samenwerking met BDA Dak- en Gevelopleidingen, maken we Toolbox mini cursussen met mensen zoals Bart van den Bosch en is alle basistheorie door InstallQ geaccrediteerd”, zegt Laman Trip.
“Daarnaast kunnen alle bedrijven die zich bij ons hebben aangesloten, ons ook helpen in het doorontwikkelen van de app. Dat is geen verplichte voorwaarde, maar zo kunnen we elkaar wel helpen. Als je zelf online gaat zoeken kom je wel duizend filmpjes tegen, wat zijn dan de goede? Wij hebben bijvoorbeeld ook een kwaliteitsmanager met dertig tot veertig jaar ervaring die vlogt over zijn ervaringen, zodat onze lesstof goed aansluit op de praktijk.”
Uiteindelijk moeten alle duurzame installateurs kunnen aanhaken
Het is een combinatie van kunnen vertrouwen op kwaliteit en op maat gemaakte gebruikerservaringen, vat Haardt samen. “Die wij op een aantrekkelijke manier overbrengen. We hebben een manier nodig om de installatieskills en veiligheidsbewustzijn van bestaande installateurs op peil te houden en tegelijk de zij-instroom toegankelijker te maken. Heel veel mensen willen eigenlijk geen kantoorbaan, maar een actief beroep dat aan iets groters bijdraagt.”
De ambities rijken verder dan alleen installateurs van zonnepanelen. Uiteindelijk willen ze alle duurzame installateurs aan hun platform kunnen koppelen. Van zonnepanelen tot thuisbatterijen en van warmtepompen tot laadpalen.
“We hebben bijvoorbeeld samengewerkt met de Saman Groep om volledige leermodules te maken die de basistheorie uitleggen van hybride warmtepompen installeren. Voor junior monteurs, maar ook startende zij-instromers. Daarnaast verkennen we de laadpalenmarkt en kijken we naar samenwerkingen met meer praktijkopleiders en fabrikanten. We werken met z’n allen aan de energietransitie, die met de groei van zonnepanelen pas echt is begonnen, maar er komt nog veel meer op ons af. We willen klaar zijn voor de echte marktversnelling”, aldus Laman Trip.
“De Nederlandse trainingscapaciteit van duurzame installateurs is zwaar onvoldoende. Bovendien is het beroep van duurzame installateur een kwestie van continu leren. Met Chapter.Works willen we alle installatiebedrijven helpen om ze op een toegankelijke manier aan de noodzakelijke kennis te helpen om goed én veilig te werken”, stelt Haardt.
“We willen een trainingsinstituut 3.0 worden, waarbij aangesloten partijen een soort Chapter Academy Badge kunnen behalen. Deze kunnen zij dan als een kwaliteitscertificering toevoegen aan hun website. Zo kunnen zij zich weer onderscheiden van hun concurrenten.”