Energiebedrijven hanteerden eerlijke prijzen tijdens energiecrisis

29.10.2024 Evelien Schreurs

Energiebedrijven hanteerden eerlijke prijzen tijdens energiecrisis

De hogere prijzen die consumenten betaalden voor elektriciteit en gas tijdens de energiecrisis waren terecht, concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dat betekent dat de groothandelsprijzen op een juiste manier zijn doorberekend naar de consument.

De ACM onderzocht kostenstijgingen en -dalingen van zes energieleveranciers ten tijde van de energiecrisis tussen 2021 en juni 2023. De toezichthouder ziet voor deze periode geen rockets & feathers effect (kostenstijgingen die eerder worden doorberekend in de verkoopprijs dan kostendalingen).

Deze resultaten sluiten aan bij eerdere onderzoeken van de ACM naar de redelijkheid van energieleveranciers. Ten slotte concludeert de ACM dat het op een juiste manier doorberekenen van de energietarieven de zorgen over betaalbaarheid van energiekosten niet wegneemt. “Concurrerende tarieven kunnen immers ook onbetaalbaar zijn daarom zal de ACM de situatie blijven monitoren.”