Haarlem beperkt netcongestie door laadpalen te groeperen

24.06.2022 Kenneth Nwosu

Haarlem beperkt netcongestie door laadpalen te groeperen

Liander doet samen met TotalEnergie Marketing Nederland en MRA-Elektrisch een pilot met 120 publieke laadpunten. Donderdag ondertekenden de partijen een overeenkomst hiertoe. Het project in Haarlem loopt van 1 juni 2022 tot en met augustus 2022.

De samenwerking is een onderzoek naar het voorkomen van overbelasting van het net onder het toenemende aantal elektrische auto’s. 

Minder tanken en meer laden
"Die rodere vlek wordt steeds groter”. Zo omschreef een aanbieder van laadoplossingen onlangs nog het probleem van netcongestie in een interview met Solar365. Er werd verwezen naar het toenemende aantal regio’s waar het stroomnet geen aansluitingen van nieuwe groot-verbruikers aankan. Nog los van de problemen van terugleveringen van energie. Als er steeds minder getankt en steeds meer geladen wordt dan zal dat nog meer vragen van een reeds zwaarbelast stroomnet. 

Uit de pilot in Haarlem moet blijken of slimme oplossingen de belasting van het net kunnen verlagen. De conclusie tot zover: door 120 laadpunten tijdelijk lager te laten draaien, kunnen in die tijd 100 extra stofzuigers aan het werk. Dat is althans een voorbeeld van wat er mogelijk is met de 100 kilowatt verlaging van de gezamenlijke laadvermogensvraag van de laadpunten. 

 TotalEnergies Nederland groepert het gezamenlijke vermogen van de 120 laadpunten die beschikbaar zijn gesteld door MRA-Elektrisch. De laadsnelheid van de laadpunten kan variëren. Dit is ook zichtbaar voor bezitters van elektrische auto’s die het laadpunt willen gebruiken. 

Kleine en kortstondige verlagingen van de laadsnelheid kunnen zo toch een significante bijdrage leveren. Gemiddeld 0,8 kW. Elektrische rijders hoeven ook niet te vrezen voor lagere laadsnelheden op onwenselijke momenten. Met de Charge Assist-app kan worden aangegeven dat men op vol vermogen wilt laden.

Flexibiliteit
TotalEnergies Nederland beheert de groep laadpalen en kan op verzoek van Liander het gezamenlijke laadvermogen kort verlagen. Marktpartijen krijgen de verzoeken om flexbiedingen binnen via het GOPACS-platform, een samenwerking van de Nederlandse netbeheerders. 

De pilot toont de potentie bij toepassing op grotere schaal. De koppeling tussen beschikbare flexibiliteit en het OPACS-platform is volgens Marja Versleijen, directeur Mobility & New Energies van TotalEnergies in Nederland, een belangrijke schakel in het voorkomen van overbelasting van het net. 

“We exploiteren op het moment al meer dan 9.500 laadpunten. Dan hebben we het over een potentieel van ongeveer 10 megawatt. Dit is al snel gelijk aan het benodigde vermogen voor bijna 10.000 huishoudens.”