Helft energieleveranciers verwerkt gestegen stroomtarieven niet in terugleververgoeding

05.05.2022 Jan de Wit

Helft energieleveranciers verwerkt gestegen stroomtarieven niet in terugleververgoeding

Op basis van eigen onderzoek constateert de Consumentenbond dat de helft van de energieleveranciers te weinig betaalt voor stroom die ze teruggeleverd krijgt van klanten met zonnepanelen. De bedrijven verwerken de gestegen stroomtarieven niet in hun terugleververgoeding.

Consumenten die met hun zonnepanelen stroom aan het net terugleveren, krijgen van hun energieleverancier een zogeheten terugleververgoeding. Deze vergoeding moet redelijk zijn. Tot 2014 was vastgelegd dat minimaal 70 procent van het kale leveringstarief een redelijke vergoeding was.

In afwachting van de nieuwe Energiewet is er nu geen vastgelegd percentage. Voor zijn onderzoek gaat de Consumentenbond daarom uit van de eerder gestelde 70 procent. Uit de modelcontracten van dertig energieaanbieders blijkt dat veertien leveranciers die 70 procent niet leveren. Zes betalen zelfs minder dan 15 procent.

EnergyZero en DGB Energie komen het slechtst uit het onderzoek naar voren. Zij vergoeden slechts 7 procent van het leveringstarief. Essent presteert van de grote leveranciers het minst. Zij betalen 11 procent van het leveringstarief.

“Volstrekt oneerlijk”, stelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. “De energieleveranciers hebben de afgelopen maanden hun leveringstarieven enorm verhoogd. Tegelijkertijd zitten zij voor een dubbeltje op de eerste rang, door een minimale vergoeding te geven aan particulieren die stroom aan hen leveren.”

De Consumentenbond roept leveranciers met zeer lage teruglevertarieven daarom op om deze in verhouding te brengen met hun leveringstarieven. De Consumentenbond heeft zijn bevindingen gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt.