Hoe ontwikkelde Esdec de FlatFix wave?

19.04.2021 Joyce Beuken

Hoe ontwikkelde Esdec de FlatFix wave?

Na een lang en intensief onderzoekstraject presenteert Esdec de FlatFix Wave, een toolless en gemakkelijk te installeren montagesysteem voor panelen. Bij de ontwikkeling van dit systeem zijn belanghebbende partijen nauw betrokken geweest, om onafhankelijk aante kunnen tonen dat het systeem werkt. Hoe kwam dit concept tot stand?

Research manager Jeroen Weller vertelt hoe de FlatFix Wave uit een intensieve samenwerking geboren is. “Alle kennis die we door de jaren heen vergaard hebben, zit in dit systeem.” FlatFix Wave werd vorig jaar oktober gelanceerd. Maar wat onderscheidt dit montagesysteem ten opzichte van de rest?

“Esdec heeft nu twee systemen voor platte daken. Eén daarvan is FlatFix Fusion, deze is al een paar jaar op de markt. Dit systeem is ontwikkeld om flexibel te kunnen bouwen, op daken met obstakels of een uiteenlopende vorm.”

Vogels fluiten

Het systeem werd aan het einde van 2020 gelanceerd. Weller: “We hebben alle pijnpunten van platdaksystemen ter wereld die tot dan toe bekend waren, geanalyseerd en de oplossingen verwerkt in dit nieuwe systeem.” Misschien wel de grootste unieke pluspunt is dat het systeem ‘toolless’ is, stelt Weller. “Dat houdt in dat een installateur vrijwel niets mee hoeft te nemen het dak op qua gereedschap. Doordat de onderdelen grotendeels geassembleerd zijn, hoeft er niets meer in elkaar te worden geschroefd.” Dit scheelt een hoop gesleep en daarmee tijd, maar zorgt er ook voor dat het installeren foutloos kan verlopen. “Omdat je niet meer met een accuboor op het dak staat,  is het installeren ook een stuk stiller geworden. Dat was niet eens per se het doel. Het viel ons ook pas op toen we het systeem in de praktijk aan het testen waren en we de vogels hoorden fluiten.”

Traditie verbroken

Het systeem kan zo snel gelegd worden, dat het zich als het ware als een golf over het dak installeert; vandaar ook de naam ‘Wave’. Bij FlatFix Wave worden de panelen niet ingeklemd aan de korte zijdes van het paneel, maar op een kwart en driekwart afstand van de lange zijde.  Wederom een bewuste keuze volgens Weller. “Inklemmen op de juiste posities aan de lange zijdes heeft als voordeel dat de systemen hogere wind en sneeuwlasten aankunnen. Ook is dit een stuk gunstiger voor de steeds groter wordende panelen. Voornamelijk de vorming van mogelijke microcracks (haarscheurtjes in de zonnecellen)  wordt hiermee voorkomen. Deze nieuwe manier van klemmen wordt door heel veel panelenleveranciers dan ook geadviseerd.” Zo zijn er meer kleine aanpassingen doorgevoerd ten opzichte van traditionele systemen die aan de hand van berekeningen het positieve verschil bleken te maken. “De zijplaat die de open kant van het veld afsluit is bijvoorbeeld bewust een beetje schuin gemaakt. Dit is een stuk aerodynamischer en daardoor hoeft in de praktijk minder ballast te worden geplaatst.

Twee knoppen

De focus bij de ontwikkeling van de FlatFix Wave verliep volgens Weller tweeledig. “Enerzijds wil je bij je nieuwe systeem meer ballast inzetten voor een hogere betrouwbaarheid, anderzijds wil je juist minder ballast wegens gemak, kosten en tijd. Dat zijn tegenstrijdige belangen waar de volgende twee ontwikkelpunten sterke invloed op hebben. We zijn bij de ontwikkeling dan ook als het ware aan twee knoppen gaan draaien. We hebben de aerodynamica geoptimaliseerd, maar we hebben ook de mechanische koppeling zo hoog mogelijk gemaakt. Deze koppeling is verhoogt door in de velden zeer stevige dwarsverbanden in 2 richtingen aan te brengen. Hiermee worden de panelen onderling zeer sterk verbonden.

“Bij de ontwikkeling van het Wave-systeem hebben we naast eigen kennis en ervaring natuurlijk ook alle externe kennis die er te vinden was meegenomen in het project. Er zijn diverse partijen aangehaakt, zoals EPC'ers (red. grote projectontwikkelaars), installateurs, certificerende instanties, TNO en Peutz, onze toeleverancier voor windtunneltesten. Met als doel een toekomstbestendig en solide systeem te ontwikkelen.”

Van concept naar eindproduct

Met al deze partijen zijn in een groot aantal sessies de eisen en randvoorwaarden voor Wave opgesteld, welke zoveel mogelijk zijn verwerkt in het eindproduct. Ook zijn tijdens meerdere tussenrondes alle concepten en tussenversies nogmaals getoetst en aan de hand daarvan aangepast.

Daarnaast is aan Peutz, onze toeleverancier voor windtunneltesten, de vraag gesteld: Als je aerodynamisch gezien het perfecte platdaksysteem zou mogen ontwerpen, waar zou dat dan aan moeten voldoen?’ Daar kwamen onder andere de schuine zijplaten uit naar voren.

Weller vertelt over de verschillende concepten die behandeld zijn en geleid hebben tot het uiteindelijke systeem. Uiteraard hebben niet alle keuzes uit de concepten het eindproduct gehaald. “Een eerdere versie bevatte onder meer een spoiler voor extra onderdruk en had een volledig afgesloten voor- en zijkant. De spoiler werkte op zich goed, maar bleek niet praktisch in te passen in het ontwerp.” Een klein half jaar na het lanceren van het systeem, zit het team niet stil: er wordt hard doorgewerkt aan verschillende configuraties van het systeem, zoals een zuid-opstelling, waar het huidige systeem enkel verkrijgbaar is in duale opstelling.

Dit artikel maakt onderdeel uit van een drieluik over de montagesystemen, de windtunneltesten en verificatie van de testresultaten. Op 30 april verschijnt het tweede deel.