Meer aandacht voor het vakmanschap in de energietransitie met Tiles of the Sun

14.03.2024 Anne Agterbos

Meer aandacht voor het vakmanschap in de energietransitie met Tiles of the Sun

Op het eerste gezicht lijken vakmanschap, de zonne-energiesector en Nederlandse cultuur niet veel met elkaar te maken te hebben. Toch weet The Switch deze drie elementen te combineren in hun nieuwe campagne ‘Tiles of the Sun’. De campagne vraagt aandacht voor het vakmanschap dat nodig is om de energietransitie te realiseren.

In eerste plaats wil The Switch met de campagne alle vakmannen en -vrouwen eren die dagelijks, in weer en wind, keihard werken om de energietransitie mogelijk te maken. Tegelijkertijd staan er momenteel nog meer dan 50.000 vacatures open om aan de klimaatdoelstellingen te voldoen. Daarom vraagt The Switch met deze campagne ook aandacht voor het aantrekken van technisch talent.

The Switch gelooft dat een duurzame toekomst een duurzame vorm van ondernemerschap vereist. Het bedrijf opereert zowel als opleidingsinstituut als installatiebedrijf. The Switch strijdt niet alleen tegen de opwarming van de aarde door de installatie van zonnepanelen, laadpalen en andere groene energieproducten, maar biedt getalenteerde statushouders ook een gratis opleiding en baan.

Federico Fusco, medeoprichter van The Switch vertelt aan Solar365 hoe het idee is ontstaan: “Dit is een idee dat we met z’n allen in de Switch ontwikkeld hebben. We organiseren twee keer per maand een ontbijtsessie voor we op pad gaan om te installeren. Onze installateurs kwamen zelf met het idee om onze klanten iets tastbaars mee te geven om onze klanten wat meer te vertellen over het bijzondere verhaal van onze onderneming, ons team en als een bedankje voor de gastvrijheid. In de doorontwikkeling van de campagne hebben we dan ook constant onze collega’s meegenomen. Bijvoorbeeld door intern te stemmen over wat we het mooiste ontwerp vonden.”

Delftsblauw
Samen hebben The Switch en marketingbedrijf 72andSunny een speciaal verzamelstuk ontworpen: een klassieke tegel in Delfts Blauw die is omgetoverd tot een ode aan het technische vakmanschap dat Nederland nodig heeft. De afbeelding van een zonnepaneelinstallateur bouwt voort op een rijke traditie van Nederlands vakmanschap. “De enorme technologische ontwikkeling heeft de zonne-energie sector een enorme impuls gegeven. Maar het benodigde vakmanschap, nodig voor al die installaties, blijft cruciaal”, aldus Fusco.

Traditioneel gezien worden op Delfts blauwe tegels vaak afbeeldingen en scènes weergegeven die verschillende vormen van vakmanschap en ambachten illustreren. De afbeeldingen weerspiegelen het dagelijks leven in de 17e eeuw, toen de Delfts blauwe tegelindustrie floreerde en ambachtelijke beroepen een belangrijk onderdeel waren van de samenleving.

“Vakmanschap gaat over trots zijn op je werk en het goed doen, zelfs als niemand kijkt. In de praktijk zien we dat er veel gesproken wordt over kwaliteit en veiligheid, maar dat kwantiteit en snelheid prioriteit hebben, om maar zoveel mogelijk geld te verdienen. Afgezien van de veiligheid en kwaliteit die in het gedrang komt, zorgt het er ook voor dat beginnend talent vaak snel weer uitstroomt en remt het de toestroom van nieuwe talenten. Mensen die we juist hard nodig hebben de komende jaren”, legt Fusco uit.

De tegels worden handgemaakt en beschilderd door de ambachtslieden van de Harlinger Aardewerk en Tegelfabriek met technieken die afstammen uit 1598. De tegels worden cadeau gedaan aan bedrijven en huishoudens die The Switch inhuren voor de installatie van zonnepanelen, thuisbatterijen, laadpalen en isolatie. Daarnaast kan iedereen de missie ondersteunen door de tegels te kopen. Alle opbrengsten uit de verkoop worden geïnvesteerd in de opleiding en certificering van nieuw talent in The Switch.

Fusco sluit af: “De reacties zijn heel positief. Het is leuk om te zien dat we iets hebben kunnen maken dat de buitenwereld een inkijkje geeft in het vakmanschap dat komt kijken bij een PV-installatie. Nederland is niet voor niets wereldkampioen zonne-energie, daar mogen we best trots op zijn.”