Nederland presenteert eerste commerciële groene waterstofvliegtuig

13.06.2022 Jan de Wit

Nederland presenteert eerste commerciële groene waterstofvliegtuig
©InnovationQuarter

Het eerste grotere passagiersvliegtuig (veertig tot tachtig zitplaatsen) op groene waterstof wereldwijd moet in 2028 tussen Nederland en Londen gaan vliegen. Initiatiefnemer Hydrogen Aircraft Powertrain and Storage System (HAPSS) is een volledig Nederlandse publiek-private samenwerking en stelt dat het systeem opschaalbaar is naar grotere vliegtuigen.

Het HAPSS-systeem wordt in een bestaand turboprop-vliegtuig met 40-80 zitplaatsen gebouwd en kan vervolgens worden gebruikt in nieuwe grotere zero-emissie-vliegtuigen. Het is de bedoeling dat de turboprop-vliegtuigen al vanaf 2028 meerdere commerciële vluchten wereldwijd gaan vliegen. Het systeem moet in 2025 al gereed zijn op labschaal.

De waterstof wordt nu nog in de vleugels opgeslagen, maar in de nieuwe vliegtuigen moet dat uiteindelijk gebeuren in waterstofcapsules in de staart. Daarna gaat de waterstof richting de motor om daar omgezet te worden in elektriciteit die de proppelers zal aandrijven.

“Het klinkt makkelijker dan het is; het leidingwerk is bijvoorbeeld ook een complexe aangelegenheid”, stelt Bert Klarus van InnovationQuarter. “Wil je waterstof door leidingen vervoeren, dan moet je het goed onder controle houden met drukregelaars en compressoren. En er komt bovendien veel warmte vrij, daar moet je ook iets mee.”

‘Uniek rood-wit-blauwproject’
Nederlandse en Europese luchtvaartautoriteit zijn eveneens aangehaakt. “Dit systeem moet gecertificeerd worden, maar daar zijn we erg hoopvol over”, vertelt Michel van Ierland, managing partner van Unified International. “We bouwen en sleutelen aan een bestaand, robuust en beproefd systeem. Daar kunnen we van profiteren.”

Vanaf 2028 hoopt HAPSS 1.200 banen op te kunnen leveren. “We bieden met dit programma structurele werkgelegenheid in de groene economie. Daarnaast ontsluiten we voor Nederland een wereldmarkt van 16 miljard euro. Dit is bijvoorbeeld heel interessant voor Scandinavië en Nieuw-Zeeland, waar voor kortere afstanden nu nog wordt gemikt op batterij-elektrische technologie”, aldus Van Ierland.

Volgens hem is het “een absoluut uniek project waar het rood-wit-blauw vanaf spat. We hebben in Nederland al honderd jaar een sterke vliegtuigmaakindustrie. En als partijen hun kennis en kunde op elkaar aansluiten, dan krijg je dus straks zo’n wereldprimeur als in 2028.”

HAPSS is een volledig Nederlandse publiek-private samenwerking, opgezet door Unified International en InnovationQuarter met zeventien bedrijven, waaronder Fokker, TU Delft, Rijksoverheid en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Van de 383 miljoen euro die het programma Luchtvaart in Transitie ontving uit het Nationaal Groeifonds is het grootste onderdeel naar het HAPSS-project gegaan.

Hoewel er in de VS en het VK ook wordt geëxperimenteerd met vliegen op waterstof, denken de partijen dat zij elkaar niet zullen beconcurreren. Zij mikken op de periode na 2035 en zullen volgens InnovationQuarter eerder klant dan concurrent worden.