Schoenmaker, blijf alsjeblieft gewoon bij je leest

12.11.2024 Johnny Nijenhuis Eigenaar van Nijenhuis Truck Solutions

Schoenmaker, blijf alsjeblieft gewoon bij je leest

Verkoop je zonnestroominstallaties? Dan zijn er wel eens minder moeilijke tijden geweest. En zoals dat gaat in moeilijke tijden, ga je om je heen kijken op welke andere manieren je geld kunt verdienen. En dat kan op allerlei manieren, maar toch denk ik dat je gewoon zonnepanelen moet blijven verkopen. Het verschil met nu? Je bouwt ze op grote zonnecarports om E-Trucks mee op te laden.

Maar de businesscase komt niet rond. Voor wie nu gelijk zit te briesen dat zonnepanelen op carports niet rendabel zijn: wacht even. Stiekem heb je natuurlijk gelijk: op dit moment komt de businesscase niet rond. Nóg niet, maar zoveel scheelt het niet.

Kijken we naar de rekensom, dan ziet het er ongeveer zo uit: De kosten om zonnestroom op een enorme zonnecarport op te wekken, liggen rond de 11 cent per kilowattuur. Je zult deze stroom moeten opslaan in een BESS, omdat vrachtwagens meestal ‘s nachts opgeladen worden. Dus een kilowattuur die overdag wordt opgewekt en ‘s nachts in een E-Truck wordt geladen, kost ongeveer 25 cent per kilowattuur. 

Voor wie een beetje in de materie zit, lijkt de businesscase nu al onhaalbaar: voor een kilowattuur stroom uit het net betaal je ongeveer 21 cent per kilowattuur. Einde verhaal? Nee hoor, want we moeten de hernieuwbare brandstofeenheden nog even meenemen.

Voor 100 procent hernieuwbare brandstofeenheden krijg je zo’n 11 cent per kilowattuur, tegenover 4,6 cent per kilowattuur bij normale netstroom. Oftewel: een voordeel van 6,4 cent per kilowattuur die je netto kunt meenemen in de businesscase. En dán zit de prijs per kilowattuur voor een zonnecarport ineens heel dicht bij de kostprijs van stroom uit het elektriciteitsnet. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de voordelen van enorme zonnecarports voor transportbedrijven.

De voordelen van zonnecarports voor E-Trucks
De voordelen van een zonnecarport voor het laden van een elektrische vrachtwagen, zit ‘m in het feit dat de lader aan de constructie kan hangen. Er hoeft dus geen losse laadpaal meer geplaatst te worden. Waarom dat voordelig is?

Ten eerste scheelt het transportbedrijven parkeerruimte en dus geld. Ga maar na: een transporteur moet parkeerruimte aanschaffen voor zijn vrachtwagens. Die parkeerruimte levert niks op en kost bakken met geld. 

Als je tussen die parkeerplekken dan ook om de haverklap nog een laadpaal moet bouwen, dan ben je minimaal 75 centimeter ruimte tussen de vrachtwagens kwijt. Je verliest 10 procent van je parkeerplaatsen aan laders. Onder een zonnecarport komt de laadkabel van bovenaf en verlies je geen ruimte aan laadpalen. 

Ten tweede: laadpalen worden omver gereden. Hoe voorzichtig en vakkundig ze ook zijn, chauffeurs tikken zo nu en dan een laadpaal om. Dat is simpelweg niet te voorkomen. Dus zullen transporteurs af en toe een laadpaal moeten repareren of vervangen. Als de lader van boven komt, is er geen laadpaal om omver te rijden. En de constructie van een zonnecarport is niet te missen, daar zullen de chauffeurs niet snel tegenaan zitten.

Tot slot is het veel gemakkelijker om onder een zonnecarport meer laadpunten toe te voegen. In plaats van allerlei grondwerkzaamheden, kun je met behulp van een hoogwerker simpel een extra laadkabel aan de constructie vastmaken.

En zo’n constructie van een zonnecarport hoeft echt niet ineens gigantisch veel zwaarder uitgevoerd te worden. Zeker niet als je kiest voor een laadsysteem met losse dispensers, waarbij de omvormer niet in de buurt van de laadpunten hoeft te staan. Je hebt in dat geval alleen een kabel en communicatiebox in de carport en that’s it.

Lang verhaal kort: doe gewoon waar je goed in bent
Ik snap heus dat je kijkt naar andere manieren om geld te verdienen, nu de prijzen voor zonnepanelen zo kelderen. Maar geloof mij: dat zit ‘m niet in een energiemanagementsysteem, blitse app of thuisbatterij. Daar zal voorlopig echt niet zoveel vraag naar zijn. Leer de businesscase van je (potentiële) klant gewoon beter kennen en jij kunt blijven doen waar je goed in bent: zonnepanelen leggen.