Wie is de beste installateur? Enphase schakelt eindklant in

27.01.2022 Joyce Beuken

Wie is de beste installateur? Enphase schakelt eindklant in
Enphase

Als leverancier sta je niet direct in contact met degene die uiteindelijk gebruik zal maken van het product dat je aanbiedt. Enphase, leverancier van een breed assortiment aan PV-producten, slaat zelf de brug naar de eindklant, zodat ze goede installateurs kunnen prijzen en belonen.

“Het klinkt misschien evident, maar Enphase zet in op hoge klanttevredenheid. We vinden het belangrijk dat we samenwerken met installateurs die het beste met de klant voor hebben”, begint Peter Halmans, directeur marketing bij Enphase. Daarom werd het Enphase Installateurs netwerk in het leven geroepen. Installateurs kunnen een status behalen bij de leverancier. “Er wordt onderscheid gemaakt tussen platinum, gold en silver installateurs.”

Label
Maar hoe wordt bepaald welk label een installatieparner krijgt? Enphase schakelt hiervoor de eindconsument in. Het bedrijf verstuurt een vragenlijst naar de eindklant. “Aan de hand van de ervaring van de eindklant wordt bepaald welk label de installateur toegekend krijgt. Elke installateur die dat wil kan onze producten installeren, na een korte opleiding en het volgen van een basistraining. Iedereen kan ook een zilver, goud of platinum partner worden. Dat hangt niet af van hoe lang je al klant bent.”

White-glove-service
Het is echter niet alleen aan de installateur om een goede ervaring te realiseren. “We helpen installateurs ook graag verder bij hun opleiding en het verder optimaliseren van hun installatieprocessen”, belooft Halmans.

Het wereldwijde hoofdkantoor van Enphase bevindt zich in de Sillicon Valley, in Californië. Mede daardoor waaide de term white-glove-service over naar de vestiging in Nederland. Halmans: “De term verwijst naar hulpverlening van een hoog niveau en aandacht voor detail. We vonden het een mooi woord. Het geeft aan dat we aandachtig support geven aan trouwe klanten bij het opleidings- en installatieproces.”