Wordt Utrecht de eerste bidirectionele stad van de wereld?
07.08.2024 Anne Agterbos
Utrecht krijgt als eerste regio ter wereld de mogelijkheid om bidirectionele laadtechnologie grootschalig in te zetten. 10.000 auto’s hebben ongeveer 100 megawatt aan flexibel vermogen, waarmee de ergste netcongestie in de regio Utrecht kan worden voorkomen. We Drive Solar werkt samen met deelauto-aanbieder MyWheels om dit te realiseren. Hierdoor krijgen inwoners van Utrecht als eersten in Nederland de kans om op grote schaal te ervaren wat een ‘rijdende buurtbatterij’ kan betekenen.
“We streven in Nederland naar een energiesysteem gebaseerd op zonne- en windenergie. Dit vereist niet alleen seizoensopslag maar ook korte termijnopslag om pieken op het elektriciteitsnet op te vangen. Naast het plaatsen van batterijen kun je ook de batterijen van auto’s gebruiken”, legt Robin Berg, oprichter en directeur van We Drive Solar, uit. Hoewel batterijen van elektrische auto’s (EV’s) steeds vaker slim worden ingezet, kan dit volgens Berg nog slimmer.
Momenteel worden 80 tot 90 procent van de batterijen wereldwijd gebruikt voor EV’s, en deze worden steeds vaker als batterij ingezet onder het mom van ‘slim laden’. Hierbij wordt de batterij in de auto opgeladen wanneer energie goedkoop is. We Drive Solar wil dit concept verder verbeteren door EV-batterijen bidirectioneel in te zetten. Dit betekent dat stroom vanuit EV’s kan worden teruggeleverd aan het net, waardoor auto's een nog grotere bijdrage kunnen leveren aan de energietransitie.
“Dit heeft drie belangrijke voordelen: deelauto’s kunnen betaalbaar worden aangeboden, de netbeheerder krijgt hulp bij het verminderen van netcongestie, en we versnellen de energietransitie door pieken op te slaan voor later gebruik, waardoor er meer duurzame energie kan worden opgewekt”, aldus Berg.
De stand van zaken
“We hebben pilots uitgevoerd met diverse autobedrijven zoals Nissan, Hyundai en Renault om te onderzoeken hoe de technologie werkt en welke standaarden nodig zijn. Deze standaarden zijn nu beschikbaar en laadpalen met bidirectionele laadtechniek kunnen geproduceerd worden. Ook zien we dat autofabrikanten nu productieauto’s op de markt brengen die deze technologie ondersteunen. We verwachten begin volgend jaar de eerste grootschalige uitrol van bidirectionele auto’s”, vertelt Berg.
De volgende stap is dat bidirectioneel laden de standaard wordt, wat nog twee tot drie jaar zal duren. Hiervoor is ervaring nodig, wat de grootste uitdaging vormt. “Als er iets misgaat, kijkt iedereen naar de fabrikant; er zit een enorm vergrootglas op elektrische autofabrikanten. Bovendien moeten autofabrikanten voldoen aan de eisen van de netbeheerder, en deze eisen zijn in Europa niet uniform”, aldus Berg.
Hoewel het een uitdaging is, is bidirectioneel laden ook direct aantrekkelijk voor de consument. “Met slim laden kun je de laadkosten meer dan halveren. Bij bidirectioneel laden wordt het opladen van je auto gratis en kun je er zelfs geld mee verdienen”, zegt Berg.
MyWheels
Berg legt uit: “Autofabrikanten zoals Kia en Tesla hebben al auto’s op de markt die kunnen terugleveren aan het huis, de zogenaamde vehicle-to-home-technologie. We Drive Solar wil deze techniek samen met MyWheels verder uitbreiden door de auto’s in het publieke domein in te zetten, genaamd station-based roundtrip autodelen. Hierbij worden deelauto’s gekoppeld aan hun eigen laadpaal. De auto’s hebben daarmee hun eigen sturing en energiecontract, en je weet wanneer de auto weer gereserveerd is voor de volgende rit, zodat je de batterij optimaal kunt inzetten voor de energietransitie.”
Dit concept wordt momenteel uitgerold in Utrecht, waar de eerste 400 elektrische deelauto’s al in gebruik zijn. MyWheels wil in de toekomst al haar 2.000 elektrische deelauto’s bidirectioneel maken en de netcongestie in steden verminderen.
Met 10.000 auto's Utrecht balanceren
Utrecht streeft ernaar de eerste bidirectionele stad en regio ter wereld te worden. “In Utrecht is er ruimte voor zo’n 1.000 deelauto’s. Er moeten daarom ook proposities worden ontwikkeld voor bedrijven en huishoudens, zodat iedereen een bidirectionele auto kan aanschaffen of leasen”, sluit Berg af.