Bidirectioneel laden als belofte voor toekomst van duurzame energie

19.11.2024 Joris Laponder CCO van Zaptec

Bidirectioneel laden als belofte voor toekomst van duurzame energie

Waar de auto tot nu toe een voertuig is waarmee we ons van a naar b verplaatsen, fungeren de nieuwste elektrische auto’s straks als een ‘batterij op wielen’. Deze vorm van slim laden kan niet alleen helpen om de energietransitie te versnellen, maar ook om het probleem van netcongestie te helpen verkleinen.

Wat vaak wordt vergeten, is dat een auto gemiddeld slechts vier procent van de tijd in beweging is. Met vehicle-to-grid (V2G) wordt hierop slim ingespeeld. Dit is een systeem waarmee schone energie uit zon en wind via de thuislader wordt opgeslagen in de elektrische auto als deze voor de deur geparkeerd staat. Deze technologie zorgt ervoor dat elektriciteit niet alleen van het elektriciteitsnet naar de elektrische auto kan stromen, maar óók andersom. Doordat de accu van een elektrische auto zo als tijdelijke opslag wordt benut, wordt het mogelijk om meer van de stroom die je bijvoorbeeld met zonnepanelen opwekt, zelf te gebruiken op momenten dat de zon niet of minder schijnt.

Eigenaren van elektrische auto’s kunnen ook op andere manieren profiteren van V2G. Bijvoorbeeld door via hun energieleverancier of netbeheerder een vergoeding te ontvangen voor de energie die zij terug leveren of door een korting te krijgen op het energietarief. Het is dan ook geen verrassing dat steeds meer mensen interesse hebben in de mogelijkheden van slim laden. Twee op de drie EV-rijders laden inmiddels hun auto thuis op. Bovendien is bidirectioneel laden een goed alternatief voor de thuisbatterij, die door de steeds hogere kosten uit de gratie lijkt te raken.

Terwijl de verkoop van de thuisbatterij in 2022 verzesvoudigde en in 2023 nog bijna verdubbelde, lijkt het einde van deze opmars in zicht te komen. Zo kosten thuisbatterijen van 10 kilowatt nu minstens 5.500 euro en betaal je voor een thuisbatterij van 20 kilowatt zo’n 7.300 euro. Dat maakt het voor huishoudens bijna onmogelijk om deze investering terug te verdienen door op hun energierekening te besparen.

Daar komt bovenop dat de thuisbatterij een behoorlijk negatieve milieu-impact heeft. Zo kost het verwerken van de grondstoffen voor het maken van LFP lithium-batterijen (de standaard voor thuisbatterijen) erg veel energie. Bij bidirectioneel is sprake van het tegendeel. Zo is een extra thuisbatterij helemaal niet nodig; de batterij in de auto is voldoende voor het opslaan en beschikbaar stellen van stroom.

Milieu Centraal rekende voor dat zo’n batterij bijvoorbeeld hetzelfde effect heeft op de hoeveelheid extra zonnestroom – van 30 tot ruim 60 procent – die je kunt gebruiken. De batterij in een elektrische auto fungeert zo als een krachtige powerbank met schone energie. Niet alleen voor thuis, maar óók voor andere huishoudens. Door overtollige stroom terug te leveren, ontstaat immers een grote hoeveelheid extra energie die helpt het stroomnet in balans te houden en energie beschikbaar en betaalbaar te houden voor iedereen.

De elektrische auto als ‘powerbank op wielen’
Deskundigen voorspellen dat bidirectioneel laden op grote schaal op zijn vroegst tussen 2025 en 2030 de standaard wordt. Hoewel er wel voertuigen met bidirectionele laadfuncties op de markt zijn, beïnvloeden uitdagingen op het gebied van regelgeving en het ontbreken van standaard laadprotocollen nu nog de uitrol van deze technologie. Ook dienen de autofabrikanten deze technologie nog sterker te omarmen dan vandaag de dag en de V2G mogelijkheden zo snel als mogelijk in hun nieuwe modellen op grote schaal naar de markt te brengen.

Desondanks wordt deze technologie beschouwd als een grote belofte voor de toekomst van duurzame energie. Zo zal bidirectioneel laden steeds meer gemeengoed worden naarmate de EV-markt overschakelt op protocollen die tot meer standaardisatie leiden. Hier ligt ook een belangrijke rol voor de overheid; het is cruciaal om stabiel beleid met duidelijke spelregels te ontwikkelen om de adoptie van bidirectionele voertuigen te stimuleren.

Als aan deze voorwaarden wordt voldaan, kan de elektrische auto uiteindelijk gaan fungeren als ‘batterij op wielen’. De enorme hoeveelheid extra opslagcapaciteit die hierdoor vrijkomt, kan worden ingezet om netcongestie te voorkomen, het aansluiten van bedrijven en woonwijken op het energienet vergemakkelijken en tegelijkertijd de overgang naar elektrisch rijden in een hogere versnelling brengen.