De rijdende buurtbatterijen van Utrecht

06.10.2023 Simone Tresoor

De rijdende buurtbatterijen van Utrecht

De inwoners van Utrecht kunnen als eerste in Nederland ervaren wat een rijdende buurtbatterij kan betekenen. De technologie van We Drive Solar om auto’s bidirectioneel te (ont)laden komt beschikbaar voor de grote vloot deelauto’s van MyWheels door een recente samenwerking. Hierdoor worden meer dan 300 deelauto’s in Utrecht, geladen via We Drive Solar.

Eind 2023 worden hier de 300 station-based elektrische deelauto’s aangesloten op de laadpalen. Het is de ambitie om dat aantal de komende jaren gezamenlijk fors op te schalen, ook buiten Utrecht. Hierbij zal een groot aantal auto’s bidirectioneel worden aangestuurd, dit betekent dat de auto zowel kan laden als ontladen en daarmee de auto als energieopslag voor de buurt fungeert.

Bidirectioneel laden
Robin Berg, oprichter en CEO We Drive Solar: “We zijn erg blij met de samenwerking met MyWheels zodat we de uitrol van bidirectioneel laden verder kunnen versnellen en de werking daar van op grote schaal kunnen laten zien”.

MyWheels is ervan overtuigd dat er maar 1 miljoen auto’s nodig zijn om Nederland mobiel te houden. Zo creëer je meer ruimte op straat en meer ruimte voor groen. Met bijna 3000 deelauto’s, waarvan het merendeel elektrisch, is MyWheels sinds januari 2022 marktleider op het gebied van publiek beschikbare deelauto’s in Nederland.

Auto’s als onderdeel van ons energiesysteem
Berg: "Zo worden de elektrische deelauto’s onderdeel van het energiesysteem. De auto’s worden met beschikbare zon- en windenergie geladen en kunnen terugleveren op momenten dat er meer vraag is naar duurzame stroom."

Hij vervolgt: "Deelauto’s als rijdende buurtbatterijen kunnen zo een rol spelen in het tegengaan van netcongestie. Zo wordt er gebouwd aan een energiesysteem waarbij we onze zelf-opgewekte energie opslaan en dat delen met de buren."

Dynamische tarieven
Mobiliteit en energie komen zo samen in het energiesysteem van de toekomst. De samenwerking speelt een belangrijke rol in het verbinden van deze twee werelden. Met aan de ene kant de elektrische auto’s die naast deelmobiliteit in de buurt ook als een buurtbatterij kunnen fungeren. En anderzijds het energieplatform van EnergyZero dat opereert op basis van dynamische tarieven. We Drive Solar vormt de verbindende schakel.

Eerder dit jaar gaf We Drive Solar al aan samen met vijf lokale energiecoöperaties op 10 provinciale carpoolplaatsen solar carports te gaan plaatsen. Er worden 465 parkeervakken voorzien van overkappingen met zonnepanelen. Daarbij komen er 70 laadpunten zodat elektrische auto's direct opgeladen kunnen worden met lokaal opgewekte zonne-energie. Er is afgesproken dat de oplaadtarieven op deze solarparkings altijd lager zullen zijn dan de vergelijkbare benzinekosten per kilometer.