Duitse verschuiving naar elektrische auto’s vertraagt in 2023 naarmate subsidies worden afgeschaft
09.01.2024 Julian Wettengel

De Duitse transitie naar batterij-elektrische auto’s vertraagde in 2023, zo blijkt uit gegevens over nieuwe registraties van de Kraftfahrt-Bundesamt (KBA). Met een aandeel van ongeveer een vijfde van alle nieuwe auto's werden vorig jaar 524.219 nieuwe, volledig elektrische auto's geregistreerd - een stijging van 11,4 procent ten opzichte van 2022.
In 2022 waren de registraties van batterij-elektrische auto's echter met ongeveer een derde gegroeid. Een belangrijke reden voor de veranderende dynamiek is de afbouw van staatssteun, schrijft vakblad electrive. Ten eerste werd begin 2023 de koperspremie verlaagd, waardoor het aantal nieuwe inschrijvingen tijdelijk wegviel.
Vervolgens werd de steun voor elektrische bedrijfswagens in september afgebouwd, en na een begrotingscrisis aan het eind van het jaar besloot de regering vrijwel van de ene op de andere dag alle steun voor elektrische voertuigen te beëindigen. Verschillende autofabrikanten voerden kortingen in voor elektrische voertuigen om de subsidieverlaging te compenseren.
Het doel van de overheid en toonaangevende autofabrikanten om tegen 2030 minstens 15 miljoen elektrische voertuigen – inclusief plug-in hybrides – op de Duitse wegen te hebben, lijkt gezien de verkoopgegevens steeds moeilijker te verwezenlijken. Experts wijzen onder meer op het feit dat de gemiddelde prijs van nieuw geregistreerde elektrische auto’s, exclusief optionele extra’s en subsidies, in Duitsland in 2023 met ruim 4.000 euro is gestegen tot 52.700 euro, waardoor de transitie naar klimaatvriendelijke mobiliteit wordt vertraagd.
Duitse en Europese autofabrikanten worden geconfronteerd met toenemende druk nu Chinese bedrijven steeds meer het voortouw nemen bij de mondiale verschuiving naar elektrische voertuigen, en de Europese markt beginnen te veroveren met relatief goedkope modellen die Europese autofabrikanten niet hebben kunnen aanbieden. Het Duitse automagazine Auto Motor und Sport meldde dat klanten mogelijk tot medio 2026 moeten wachten voordat Volkswagen kan beginnen met de volledige productie van zijn ID.2, het eerste elektrische model van het bedrijf met een prijs van minder dan 25.000 euro.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Clean Energy Wire en is hier met toestemming overgenomen.