ENGIE's batterijparken laten het belang van energiebeleid zien

26.09.2023 Anne Agterbos

ENGIE
© ENGIE

ENGIE ambieert om tegen 2030 wereldwijd 10 gigawatt aan batterijparken te plaatsen, waarvan 1,5 gigawatt in Europa moet komen te staan. Het blijft bij het bedrijf echter niet bij ambitie: momenteel is ENGIE België bezig met het ontwikkelen van drie batterijparken. Solar365 sprak Frank Van den Spiegel over deze projecten.

Frank van den Spiegel werkt als business development manager bij ENGIE, hij vertelt over de batterijprojecten in Drogenbos, Vilvoorde en Kallo die respectievelijk goed zijn voor 80, 200 en 100 megawatt. De projecten worden aangesloten op het hoogspanningselektriciteitsnet. Wanneer er een aanbodoverschot is kan elektriciteit naar de batterij worden getransporteerd. Op momenten van tekort kan het worden afgenomen.

ENGIE kijkt hierbij naar korte termijn opslag en prijsfluctuaties. Door in te spelen op prijsverandering kan het bedrijf elektriciteit inkopen wanneer het goedkoop is, en terug leveren bij hoge prijzen. Hiermee ontstaat er meer balans op het elektriciteitsnet.

De twee projecten in Vilvoorde en Drogenbos zitten inmiddels in de finale ontwikkelingsfase. Nu is het zaak om de businesscase rond te krijgen, legt Van den Spiegel uit. Het project in Drogenbos kost zo’n 130 miljoen en Vilvoorde het dubbele. Het gaat dus om belangrijke investeringen vanuit het bedrijf.

In Kallo is ENGIE nog in gesprek met de lokale brandweer om de vergunning rond te krijgen. ENGIE draagt veiligheid hoog in het vaandel. Het bedrijf kan terugvallen op zijn eigen expertisecentrum Laborelec en heeft dus de kennis van zowel techniek als veiligheid in huis.

Belgisch beleid
In Nederland kunnen we nog veel leren van het Belgische beleid rondom batterijparken. In België, maar ook in Duitsland, zijn er de eerste tien jaar bijvoorbeeld geen netwerktarieven voor batterijparken.

Daarnaast kunnen Belgische batterijprojecten in aanmerking komen voor het ‘capaciteitsvergoedingsmechanisme' (CRM).  Dit mechanisme garandeert, doormiddel van financiële ondersteuning vanuit de overheid, dat er voldoende capaciteit beschikbaar is om de levering van elektriciteit veilig te stellen.

 Met deze financiële ondersteuning wil de Belgische overheid het ontwikkelen van nieuwe capaciteit aanmoedigen. “Het is hard nodig om de businesscase voor batterijparken aantrekkelijker te maken als we klimaatneutraliteit willen behalen. Momenteel is er in Nederland onvoldoende prikkel om batterijprojecten te ontwikkelen”, aldus Van den Spiegel. “Je ziet Nederlandse batterijprojecten zelfs vertrekken naar België, omdat de batterijmarkt hier interessanter is.”

Lees ook: wat kan Nederland leren van de Vlaamse batterijsimulator

In Nederland wordt er vooral gefocust op batterijen in combinatie met een wind- of zonnepark. Volgens Van den Spiegel is dat zonde: “Wanneer je een batterij aan één park koppelt beperk je het batterijvermogen tot een bepaald aantal megawatt. Wanneer je één groot batterijpark plaatst scheelt dat in kosten en kan er meer flexibiliteit gegenereerd worden.”

Locatie
Van Den Spiegel legt uit hoe je op zoek gaat naar een geschikte locatie voor een batterijpark: “Ten eerste moet het batterijpark worden aangesloten op een hoogspanningsnetwerk, omdat het om een groot vermogen gaat. Daarnaast moet er voldoende oppervlakte zijn. De containers met daarin lithium-ion batterijen nemen al snel een aantal hectare in beslag. Daarvoor gaan we opzoek naar een industriële omgeving, in de eerste plaats onze eigen productiesites.”

“Daarnaast moet er een milieuanalyse gedaan worden. De batterijparken hebben vaak weinig impact op de omgeving, ze maken enkel een beperkt geluid door de koelsystemen en transformatoren. Je wil dus ver genoeg van de bebouwde omgeving zitten zodat er geen overlast ontstaat. De batterijen geven verder geen emissies of lichthinder.”

Nederland
Ondanks de uitdagingen van de markt, is ENGIE ook in Nederland actief. In Flevoland zit een batterijproject momenteel in het einde van zijn ontwikkelingsfase: Van den Spiegel verwacht dit jaar nog groen licht te krijgen voor de bouw van het park. Het park krijgt een capaciteit van 34 megawatt.

Uitdagingen
Van den Spiegel: “Zaken rond vergunningen en brandveiligheid zijn behapbaar, het vinden van een netwerkaansluiting is vaak de echte uitdaging bij dit soort projecten. Daarnaast is het spannend wat de toekomst ons gaat brengen. De huidige markt is gebaseerd op volatiliteit, maar wie zegt dat de markt er over tien jaar nog zo uit ziet?”

“De hoofdfocus van ENGIE ligt op hernieuwbare energie”, zo sluit Van den Spiegel af. “Of het nou wind- zon- of batterijparken zijn, we willen 80 gigawatt aan hernieuwbare energie ontwikkelen naar 2030 toe. We hebben een divers aanbod aan technologieën, zodat we het maximale eruit kunnen halen.”