Er moet iets gebeuren in de zonne-energiesector: ‘Een bedrijf kan niet een jaar op pauze staan’

30.08.2024 Jan de Wit

Er moet iets gebeuren in de zonne-energiesector: ‘Een bedrijf kan niet een jaar op pauze staan’
©Zonnefabriek

Hoewel de zomer van 2024 – dankzij augustus – een bovengemiddelde temperatuur en meer zonuren kende, heeft het niet voor een aantrekkende vraag naar zonnepanelen gezorgd. Door de lage prijzen blijven de financiële problemen aanhouden, ziet Gerard Scheper, CEO van European Solar. “De consumenteninteresse en markt staat nu eigenlijk tijdelijk ‘op pauze’, maar een bedrijf kan niet een jaar op pauze staan. Gelukkig bieden de zakelijke markt en batterijen nog enigszins hoop.”

De zomer van 2024 begon nog wat stroef met veel regen, maar uiteindelijk is de gemiddelde temperatuur tijdens de drie zomermaanden volgens het zomeroverzicht van Weeronline uitgekomen op 17,8 graden Celsius, waar 17,2 graden Celsius gebruikelijk is. Vooral augustus was relatief warm: ruim 1 graden Celsius boven het klimaatgemiddelde.

Eerder concludeerde Scheper dat zonnepanelen zich in ‘normale perioden’ gedragen als seizoensproduct. Zodra de zon begint te schijnen wordt de consument eraan herinnerd dat de energierekening omlaag kan door zonnepanelen te installeren. Doorgaans leidde een temperatuurstijging dan ook tot een toename in de verkoop van zonnepanelen.

Dat dit nu niet het geval is, is dan ook een teken dat de zonne-energiesector zich niet in een normale periode bevindt. Ondanks dat de prijzen enorm laag zijn, valt de verkoop nog altijd erg tegen. “Anderhalf jaar geleden betaalde je 30 cent per wattpiek voor een zonnepaneel. Nu kun je voor die prijs een hele installatie kopen”, stelt Scheper.

Recent meldde PV Magazine dat Chinese zonnepaneelfabrikanten grote verliezen leiden. Zo verwacht LONGi een nettoverlies van 4,8 miljard renminbi (zo’n 610 miljoen euro) over de eerste helft van 2024. Tongwei en TCL hebben een verlies geleden van respectievelijk 3 miljard renminbi (381 miljoen euro) en 2,9 miljard renminbi (369 miljoen euro).

“Fabrikanten hebben het enorm zwaar en leiden enorme verliezen, maar dit zie je door de hele supply chain. Niemand verdient aan de huidige situatie en bedrijven proberen nu op andere manieren te compenseren. Gelukkig bieden de zakelijke markt en batterijen nog enigszins hoop”, ziet Scheper.

“Sommige bedrijven stappen in de productie van elektrolysers voor groene waterstof, intensiveren de verkoop van batterijen of gaan meer samenwerken. LONGi had vroeger bijna een monopolie op het gebied van wafers, maar is dat voor een groot deel kwijt geraakt. Nu gaan ze dankzij een samenwerking met DAS Solar weer naar een marktaandeel van 40 procent. Dan kun je wellicht autonoom weer wat aan de prijzen doen, maar het blijft natuurlijk de vraag hoe de overige 60 procent daarop gaat reageren.”

“Uiteindelijk blijft het grootste probleem dat er op dit moment een overcapaciteit is en dat valt alleen op te lossen met een flinke stijging van de vraag of een behoorlijke daling van het aanbod. Een relevante stijging van de vraag ligt niet in de lijn der verwachtingen en als een producent zijn fabriek stillegt dan raken banken en investeerders hun vertrouwen kwijt en is het binnen de kortste keren afgelopen met deze partij”, aldus Scheper.

Enige tijd geleden heeft de Chinese overheid een eerste stap richting een oplossing gezet door fabrikanten te verbieden hun productiecapaciteit verder te vergroten. Met de financiële middelen die hiermee vrijkomen moeten de fabrikanten inzetten om de bestaande producttechnologie te verbeteren en de productiekosten te verlagen. Dit doet echter niks aan het huidige aanbodoverschot en de te duur ingekochte voorraden.

“Er zijn daarom volgens mij maar twee scenario’s waardoor er echt weer beweging in de markt komt. In het eerste scenario gaan er een aantal grote producenten failliet waardoor de markt tot stilstand komt. Het aanbod wordt kleiner en de prijzen gaan weer stijgen. In het tweede scenario valt er een grote marktpartij om die grote kredietlimieten heeft uitstaan bij producenten. Die verliezen dan geld en zullen gedwongen zijn om hun prijzen te verhogen”, stelt Scheper.

“Het blijft een frustrerende tijd. Vanwege de langetermijndoelstellingen voor zonne-energie weten we dat er nog heel veel zonnepanelen moeten worden geïnstalleerd. De consumenteninteresse en markt staat nu eigenlijk tijdelijk ‘op pauze’, maar een bedrijf kan niet een jaar op pauze staan.”