ANWB stopt met nachtelijke blokkeertarieven
29.08.2024 Evelien Schreurs
Als gebruikers een publieke laadpaal te lang bezet houden, betalen zij een blokkeertarief. Hiermee willen aanbieders van publieke laadpalen voorkomen dat auto’s de laadpaal bezet blijven houden terwijl de auto al vol is geladen. Die tarieven worden bij sommige laadpalen ook ’s nachts gehanteerd, maar volgens de ANWB schieten ze daarmee het doel voorbij. Daarom lanceert de ANWB een stop-functie in de laadpas-app.
De ANWB is in principe niet tegen blokkeertarieven, omdat het de beschikbaarheid van publieke laadpalen verbetert. Zij vinden wel dat de hoogte en het tijdstip waarop het tarief ingaat, eerlijk moet zijn, en geen extra verdienmodel moet zijn voor laadpaalaanbieders. Sommige aanbieders rekenen namelijk al vanaf het begin van het laden een blokkeertarief of laten het de hele nacht doorlopen.
Twee jaar geleden werd er bijna nooit een blokkeertarief gehanteerd bij laadpalen, ondertussen gebeurt dat al bijna bij 1 op de 3 laadpalen, meldt de ANWB. Omdat zij dat in de nacht onterecht vinden, introduceert de ANWB een auto-stopfunctie in de ANWB Laadpas-app, die nachtelijke blokkeertarieven vanaf 23:00 uur voorkomt.
Met deze nieuwe functie, stopt de laadsessie als de accu tussen 23:00 uur en 7:00 vol is. Als de accu voor 23:00 uur vol is, moet de auto bij de laadpaal worden weggehaald of moet het blokkeertarief betaald worden.
Ook Allego, een van de grootste laadpaalaanbieders in Nederland, heeft besloten om per 1 september pas blokkeertarieven te hanteren bij een sessieduur van meer dan vier uur, waarbij de uren tussen 23:00 en 7:00 zijn uitgesloten.